Celá čísla - stezka odvahy

 

Téma: Stezka odvahy - seznámení s celými čísly

Ročník: 7

Pomůcky: nalepená celá čísla na schodech, pracovní lístek pro každoho žáka, propiska

Princip: Celá čísla se oficiálně na celé řadě škol probírají až v sedmé třídě, ale většinou žáci nejsou tímto tématem tak úplně nepolíbení ani dřív. Zkusíme toho využít a uděláme pro ně aktivitu, které si mohou sami ujasnit, jak to celé funguje, a ve které budou mít své emoce, zážitek, který jim umožní si téma lépe zapamatovat.

Dopředu na schody nalepíme malé lístky s celými čísly. My jsme si je zalaminovali a umístili nenápadně do dolní části každého schodu, nulu máme vedle sborovny ve druhém patře. Čísla nám tak zůstávají po celý rok (jenom inspekce se divila, proč evidujeme v majetku školy i každý schod :-) ).

Na stezku odvahy chodí děti během zářijového opakování, takže v době, když ještě toto téma neprobíráme. A postupně behem hodin vyzývám jednotlivé žáky, aby se zvedli a s propiskou šli ke sborovně. Na cestu jim dám lístek s pokyny (musíte upravit podle aktuální situace na vaší škole). Děti vybírám jednak podle toho, jak jim matematika jde  (lepší dříve) a jednak podle toho, jak moc je pro koho snadné opustit zrovan hodinu (slabším může něco utéct, takže během výkladu ne). Většinou to kombinuji s opakováním nebo prací na stanovištích, takže nevadí, když jsou cca 5 minut mimo třídu.  Za jednu hodinu takto chodí cca 5 dětí. 

Děti mají na lístku jednoduché příklady, které chozením po schodech řeší. Nic převratného, to už je tu dlouho. Zážitek pro děti je to, že jdou samy tichou školou a plní samy nějaký úkol, o kterém jim nikdo neřekne nic. Žádný full servis ve stylu "sem se postav, udělj tři kroky nahoru a přečti číslo". Nic, poraď si sám. Dopředu jsme domluveni na limitu 5 minut (když to nevymyslí, vrací se zpět do třídy, naťuknu a odchází znovu).

Tím, že jdou skutečně po jednom, a že dopředu všechny preventivně varuji, že pokud chtějí dělat nepřístojnosti, tak se to bude řešit razantnějí než jindy, tak ať se rozmyslí, jestli fakt jít chtějí. Když ne, neřeším. Ale nestalo se mi, že by někdo nechtěl a nebo že by tuto situaci zneužil. Je to tak jiné, že si to fakt rozmyslí.

Vím, že na některých školách musí být žáci pod dozorem neustále a že pětiminutová aktivita mimo třídu by neprošlo. S tím nic neudělám, tato aktivita pro vás není vhodná. Na druhou stranu jsou školy, kde žákům jakousi odpovědnost a svéprávnost na úrovni 13 let přiznávají (v alternativních školách s tím většinou nebývají problémy), koneckonců děti často sami odcházejí na záchod nebo když se vrací od doktora, tak je rodiče taky neodvádí až do třídy. Děti před Stezkou poučím, že kdyby se jim udělalo nevolno, mají zaklepat na první třídu, která je po ruce, a informovat učitele o problému. A jinak prostě chci vést děti k tomu, že je přirozené nemít za zadkem dospělého 24/7. 

 

Pracovní lístky pro stezku odvahy