Zlomky
Zlomky
Sada pro 5 žáků, doporučeno pro 4. - 7. třídu
Sad obsahuje oranžovou podložku, rozdělenou na dvaceti čtvrtiny. Dále šest druhů barevně odlišených prstenců, které znázorňují různé typy zlomků (dělitele čísla 24). Díky vnitřní drážce je možné prstence klást na sebe nebo na podložku, takže je na vnitřních výstupcích vidět rozdělení celku na všechny typy zlomků naráz. Dále sada obsahuje 7 druhů dílků, které odpovídají prstencům a podložce. Sada obsahuje i karty se zadáním a kartu s řešením.
Karty s úkoly postupně navedou žáky na to, aby si "rukama", pomocí plastových dílků nebo prstenců, vyzkoušeli základní dovednosti při práci se zlomky. Žáci například zlomky modelují, převádí na smíšená čísla, porovnávají, rozšiřují a krátí, sčítají nebo násobí. Sada pomáhá pochopit základní principy, které pak usnadní přechod k obecným postupům při počítání se zlomky.
Karet je 5 typů, barevně odlišených. Každý typ karet s úlohami má dvě varianty. Mladší nebo slabší děti mohou využít obě karty a tím si základy lépe zafixovat, starší nebo nadanější děti mohou vypracovat pouze jednu variantu z každé karty. Jedna varianta karet obsahuje celkem 47 úloh.
Pedagogické tipy:
- Prstence jsou velmi názorné při krácení zlomků. Žák si najde zlomek podle výstupků na okrajích prstenců. Pak překrývá prstenec jinými prstenci a hledá, který prstenec překrývá jeho výstupky.
- Stejně tak je užitečná podložka, rozdělená na 24 dílků. Žáci například sčítají zlomky tak, že sčítané zlomky umístí za sebe na podložku a zjistí, "kolik dvaceti čtvrtin je výsledek". Pomocí prstenců pak výsledek zkrátí na základní tvar. Cílem není hned od počátku nacházet nejmenšího společného jmenovatele, ale pochopit princip. Pak se vám nestane, že při sčítání třetin a čtvrtin žáci dostávají sedminy.
- Doporučujeme zakoupit sady pro polovinu třídy. Žáci se sadou pracují téměř samostatně, a učitel má tak možnost věnovat se ostatním dětem.
- Děti by měly zapisovat řešení do svého sešitu, a při vyřešení jedné strany si zkontrolují řešení a snaží se pochopit své chyby. Klidně nechte děti ve skupinkách, aby si radily navzájem. Učivo zlomků je pro velké množství dětí obtížné a není od věci si něco zafixovat tím, že to druhému vysvětlí.
- Dejte dětem čas postupovat pomalu, někteří to opravdu potřebují. Je dobré dát žákům první dvě karty (z pěti) už na prvním stupni nebo v šesté třídě, předtím, než začnete zlomky brát jako velké téma.
- Sada si neklade za cíl žáky naučit počítat se zlomky, pouze jim usnadňuje pochopení podstaty. Procvičování jinými cestami je pak ještě nutné. Proto u této sady není špatné žákům témata "dávkovat", například jim dát pouze 3. kartu (rozšiřování zlomků). V další hodině žáci procvičují jinými formami. Teprve poté jim nabídnete další kartu.
Další fotky, info o ceně, možnost objednání - najeďte na obrázek níže.